header photo

STALL RAGGALITA

I balanse og bevegelse

HUMAN TOOL

Sitter du mye i stolen uten å tenke på holdningen din? 

Er du bevisst din egen kjernemuskulatur og stabilitet?

Human Tool setet er utviklet for å styrke og aktivere kjernemuskulatur. Lett, elegant, sterkt, lett å ta med seg, laget i høy standard. Vi sitter mye i hverdagen. Foran datamaskinen, på lesesalen og mange av oss har fått en dårlig stabilitetsmuskulatur, og stadig flere kjenner på ryggproblemer. 

Ragnhild fikk prøve Human Tool på et besøk i Sverige, og det var nok til å ta inn disse geniale produktene. Vi trenger alle god kjernemuskulatur for å bruke kroppen riktig! Human Tool sitsen setter bekkenet i en riktig stilling, slik at hele ryggraden plasseres rett. En anspent kroppsdel, for eksempel spenninger i skuldre, har innvirkning for hele kroppen. Ved å få en hjelp til å sentrere kroppen får vi bedre stabilitetsmuskulatur, muskulatur i bekkenbunn, nedre del av mage og rygg.

Et bekken i nøytral stilling, sentrert, slik at overkroppen stables rett over hverandre, kan være løsninger på ryggproblemer og nøkkel til en stolt holdning. PRIS: 1.200 kr. inkl. porto - En fornuftig investering for kroppen din!

Hvorfor er det bra?

Human Tool setet skaper perfekt bevegelse. Ballen og designet vil sørge for at kroppen holdes aktiv gjennom arbeidstimene. Ved aktiv bruk av dette setet plassert på stolen, vil kjernemuskulaturen kunne utvikle seg/bli sterk til å kunne sitte med en forbedret holdning. Ryggen din trenger mosjon! -Setet gir mulighet for bevegelser på alle sider og oppfordrer til sunn bevegelse under arbeid og tradisjonelle sittestillinger.

- HUMANTOOL-setet lærer deg en god og oppreist holdning.

- Konstruksjonen som ligner en ball gir setet bevegelse og frihet i hoftene. Balanseringen på setet fører til mangfoldige bevegelseserier i alle retninger for forskjellige muskelgrupper.

- Mens du sitter ved arbeidsbordet på stolen kan du bevare din fysiske kondisjon og din velvære.

  • ) Positive påvirkninger på helsa:

- Ryggen og den midterste delen av kroppen blir styrket, fordi funksjonene til de dype muskelgruppene aktiveres.

- Bevegelsen oppløser forspennelser i ryggen, som oppstår gjennom feil holdning/ feilbelastninger.

- Holdningen forbedres når bekkenet lærer seg en ny og mer oppreist holdning og støtter den.

- En bedre stilling av den lavere ryggen minsker problemer med skuldre- og nakkeområdet.


Avhengig av aktivitetet fra den som sitter:

- Du får mindre vondt i ryggen når trykket mellom nervene minskes på grunn avbevegelsen som skjer mens du sitter.

- Stoffskifte og blodsirkulasjon forbedres.

- Musklene i bekkenbunnen blir styrket, som bl.a. hjelper ved å kontrollere inkontinens.

- Setet er laget mykt i midten, slik at trykket på genitalene er liten.

 

Visste du?

- Ryggsmerter som oppstår fra for lite bevegelse i sittende er den nesthyppigste grunn til fravær fra jobben.


Bevegelse er medisin, også mens man sitter!

Ryggsmerter er blant de hyppigste helseproblemer, derfor bør deres behandling og forebyggelse legges merke til. Mange av oss sitter på en stol gjennom hele arbeidsdagen, og under denne statiske sitteholdningen får ryggen ikke den bevegelsen den trenger. Ved hjelp av HUMATOOL–setet får ryggen små, pumpende bevegelser, som fremmer blodsirkulasjonen i rygg.

 

Ryttere vet hvordan man sitter

”I begynnelsen var det utrolig at man faktisk trener og avspenner musklene som er viktig for ridning under kontorrutinen på et HUMANTOOL-sete. Jeg kan anbefale dette setet til alle ryttere. Størst nytte har kanskje likevel den vanlige sittende, som ved å skaffe seg et HUMANTOOL-sete kan erfare, hvorfor det legges så mye vekt på den riktige sitteholdning i ridningssport.” - Kimmo Sulkala, yrkestrener, Master ridningsinstruktør, turneringsrytter-



TIPS TIL BRUK OG UTFORSKNING AV HUMAN TOOL:



  1. Trener nedre del av rygg og finner en passende oppreist holdning for hele kroppen. Forestill deg at hodet ditt henger på en tråd. 
    1. Beveg bekkenet ditt fram og tilbake 
    2. Beveg bekkenet ditt til side 
    3. Beveg bekkenet ditt i krets
  2. Gjør en kort pusteøvelse. Hendene løftes ved innpusting og senkes ned ved utpusting. Snu håndflatene opp når du løfter hendene og snu dem ned når du senker dem. Når du puster inn, spenn rumpeballene. Gjennom utpusting blir rumpeballene avspennet. 
  3. La hendene henge ned på siden og rist fingrene, håndleddene og armene. 
  4. Snu albuene fram og tilbake. La albuene røre ved hverandre foran deg. Albuene blir løftet opp ved innpusting og senkes ned ved utpusting. 
  5. Hold hendene foran brystet som om du hadde en stor ball mellom hendene og brystet. Snu til side og snu håndflatene utad. Dette skjer under utpusting. Kom tilbake til midten under innpusting og snu håndflatene til deg. Gjenta denne øvelsen på den andre sida. Kjenn dreiningen i ryggen og armene. 
  6. Trykk hendene framover og bøy ryggen, trekk så hendene bakover og skulderbladene sammen. 
  7. Strekk armene vekselvis opp. Kjønn strekkingen i hoften din og bøyningen i ryggen. Ved utpusting løftes hånden opp og senkes ned ved innpusting. 
  8. Snu hodet. For å unngå ekstreme posisjoner, vær forsiktig med denne bevegelsen. 
  9. Gjør den samme pusteøvelsen som i punkt 2, men ikke spenn rumpeballene under bevegelsen.

 

Bruk tid for å bli kjent med Humantool-setet, gi kroppen din tid til å bli vant med det, så får du en god hjelp til å styrke kjernen og få en bedre holdning. Bevegelse er medisin, men i begynnelsen kan setet føles fremmed og upassende. Kroppen din blir snart vant til det og tilpasser seg raskt. Med tid finner du den passende stillingen for deg. Musklene som ligger dypt inne blir utfordret, og du lærer hvordan du kan støtte kroppen din på riktig måte. Den forbedrede oppreiste holdningen av hoften kan kreve tilpasningstid. I rytterposisjonen er hofta åpen og du kan kjenne den økte blodsirkulasjonen helt ned til føttene. I hele området av virvelsøyla opptrer sunne bevegelser.